"Železnice Srbije" uskoro bi sa svojih pruga trebalo da uklone ukupno 431 rashodovani teretni vagon i da pri tom zarade preko 76 miliona dinara. Vagoni su krajem oktobra prodati na javnoj licitaciji i nakon završetka ugovornih procedura, uskoro bi trebalo da počne kasacija prodatih rashodovanih teretnih vagona. Licitaciona prodaja izvršena je na osnovu Zaključka odbora direktora još iz oktobra prošle godine, kojim je određena prodaja 431 komada teretnih kola raznih serija, kao i dopisa stručnih službi iz jula ove godine, kojim je zahtevano hitno pokretanje procedure licitacije u najkraćem mogućem roku, kako bi se sprečila krađa delova sa vagona namenjenih za kasaciju. U skladu sa tim generalni direktor "Železnica Srbije" 6. avgusta ove godine imenovao je komisiju za sprovođenje licitacione prodaje 431 komada rashodovanih teretnih kola. Na licitaciji je u tri lota licitirana količina od 3.984 tona, uz početnu licitacionu cenu od 18,20 dinara/kilogramu, a prema zvaničnom cenovniku od 5. juna ove godine, što je predstavljalo prvu klasu gvožđa (šine). Za Lot-1 izlicitirana je cena od 19,40 dinara/kilogramu, a za Lotove dva i tri 19,10 dinara/kilogramu.
"Železnice Srbije" uskoro bi sa svojih pruga trebalo da uklone ukupno 431 rashodovani teretni vagon i da pri tom zarade preko 76 miliona dinara.
Vagoni su krajem oktobra prodati na javnoj licitaciji i nakon završetka ugovornih procedura, uskoro bi trebalo da počne kasacija prodatih rashodovanih teretnih vagona.
Licitaciona prodaja izvršena je na osnovu Zaključka odbora direktora još iz oktobra prošle godine, kojim je određena prodaja 431 komada teretnih kola raznih serija, kao i dopisa stručnih službi iz jula ove godine, kojim je zahtevano hitno pokretanje procedure licitacije u najkraćem mogućem roku, kako bi se sprečila krađa delova sa vagona namenjenih za kasaciju.
U skladu sa tim generalni direktor "Železnica Srbije" 6. avgusta ove godine imenovao je komisiju za sprovođenje licitacione prodaje 431 komada rashodovanih teretnih kola.
Na licitaciji je u tri lota licitirana količina od 3.984 tona, uz početnu licitacionu cenu od 18,20 dinara/kilogramu, a prema zvaničnom cenovniku od 5. juna ove godine, što je predstavljalo prvu klasu gvožđa (šine).
Za Lot-1 izlicitirana je cena od 19,40 dinara/kilogramu, a za Lotove dva i tri 19,10 dinara/kilogramu.
Inače, reč je o ponovljenoj licitaciji, jer prethodna prodaja rashodovanih teretnih vagona srpskih železnica nije bila uspešna.
Naime, prvu javnu licitaciju za prodaju 431 teretnih kola raznih serija sprovela je komisija imenovana još 13.12.2012. godine. Tom prilikom, na osnovu tehničkog stanja teretnih kola i dostavljenih zapisnika o stanju kola Komisija je utvrdila procenjenu težinu kola,koja je za sva tri Lot-a iznosila 4980 t. Početna cena za licitacionu prodaju iznosila je tada 21,10 din/kg. Prilikom određivanja početne cene Komisija se rukovodila cenama sekundarnih sirovina iz zvaničnog cenovnika železnice. Prema tada važećem zvaničnom cenovniku od 17. aprila ove godine, cena gvožđa starih šina i bandaža iznosila je 23,50 din/kg, kolosečnog pribora i skretničkih.delova 23,50 din/kg, a cena starog gvožđa i čelika preko 6 mm 21,10 din/kg.
S obzirom da se na navedenim teretnim kolima nalazila različita struktura gvožđa, Komisija se tada opredelila da početna cena na prvoj licitaciji bude 21,10 din/kg.
Međutim, licitacionom dokumentacijom nije bilo predviđeno skidanje delova sa ovih teretnih vagona, jer su se oni prema Zaključku Odbora direktora trebali izuzeti pre prodaje, kako bi ih železnica iskoristila za revitalizaciju drugih svojih voznih sredstava. Oko 80% delova sa kola bilo je skinuto, a ostatak eventualno drugih upotrebljivih delova (kvačila, odbojnici) mogao se izuzimati samo u postupku rashodovanja, odnosno kasacije na licu mesta, s obzirom da je bilo neophodno pomeranje kola na mesto za kasaciju.
Najvišu cenu na prvoj licitaciji za Lot-1 ponudio je ponuđač "Jedinstvo" u iznosu od 30,10 din/kg. Najvišu cenu za Lot-2 ponudio je ponuđač "Jedinstvo" u iznosu od 27,10 din/kg. Najvišu cenu za Lot-3 ponudio je ponuđač "Inos Napredak" u iznosu od 27,60 din/kg.
Cene izlicitirane na prvoj licitaciji znatno su prevazišle cene sekundarnih sirovina koje su u to vreme bile realne na tržištu i kretale su se oko 23,50 dinara, s obzirom da u ovu cenu nisu ulazili troškovi sečenja.
Naime, u veoma kratkom roku na tržišu sekundarnih sirovina, a gvožđe je berzanska roba, došlo je do pada cena za više od 25 %, pa izlicitirana cena očigledno više nije bila povoljna po ponuđače. U takvim uslovima, upravo mogućnost da se prilikom kasacije izuzme manji deo delova potrebnih železnici, iskorištena je kao mogućnost da se ugovori ne potpišu.
Oba ponuđača izabrana na prvoj licitaciji dopisima dostavljenim u pisanoj formi obavestili su "Železnice Srbije" da je izuzimanje delova neprihvatljivo.
Neprihvatanje izabranih ponuđača da se sa teretnih vagona koji se prodaju skine manji deo upotrebljivih delova, razlog je zašto nije došlo do zaključenja ugovora, nakon realizovane prve licitacije.
Zbog toga se pristupilo drugoj licitaciji, ali je zbog delova koje je trebalo izuzeti sa tih 431 teretnih vagona (oko 15 tona), kao i delova koji su u međuvremenu sa njih pokradeni, na licitaciju ponuđeno skoro hiljadu tona manje nego prilikom prve licitacije.
S obzirom da su cene sekundarnih sirovina na tržištu u odnosu na prvu licitaciju pale za oko 25 odsto, prilikom nedavne druge licitacije određena je početna cena od 18,20 dinara, što je predstavljalo prvu klasu gvožđa (šine), kako ne bi došlo do drastičnog odstupanja početnih cena prilikom ove dve licitacije.
Na taj način, promenom cena sekundarnih sirovina na tržištu i strukturom materijala koji je pokraden ili predviđen za skidanje sa teretnih vagona koji su bili predmet prodaje, dpšlo je i do razlike u ceni između dve licitacione prodaje.